ש.ב.ר.
לאה עתיר
אוצרות: מירי ורנר ויונית קדוש
שלוש אותיות: שין, בית, ריש - ש.ב.ר: שורש לשוני הטומן בחובו פעלים ואפשרויות הטיה שהפכו אצלנו לשגורים מאוד ומייצגים את ההווה ושנים ספורות קודם לו.
כשאירועי האקטואליה חודרים אל הבית מכל כלי המדיה, לאה עתיר, שלא יכולה לעמוד מנגד ולהתעלם מהידיעות, מתייצבת מול כן הציור או רוכנת מעל דפי הנייר, ונותנת לקווים לשרטט את שברון ליבה ומחאתה – ללא חסם. האמנות שלה קוראת לצופה להתעמת עם הרגשות והשאלות העולות בעקבותיה ומבקשת ליצור מרחב לדיאלוג ולרגעים של הבנה, גם אם הוא מורכב ומעורר מחלוקת.
ישנן דרכים שונות להבעת מחאה באמנות: אפשר לתאר בציור את העוולות, לרסס גרפיטי במרחב הציבורי, להופיע במיצג כאשר כלי הביטוי הוא גוף האמן, להגחיך את סמלי השלטון בקריקטורה. אך לאה עתיר מגייסת את כשרון הציור הנטורליסטי שלה, מעצבת מולה "מודל" של חיבור בין עיתוני היום לבין כלי זכוכית, ויוצאת להפגין עם צבעי השמן ומכחוליה בתוך ביתה. הכלים השקופים משמשים כעדשה, שוברים את כל מה שנראה דרכם - כותרות עיתון, דמויות, וכל מה שמאחור.
בסדרת רישומי הפחם מופיעה תנועה חדה, אנכית, מלמטה כלפי מעלה, הממחישה את הניתוק החד מהבסיס הבטוח בעת פעולת עקירה. כל אחד מהם הוא דיוקן עצמי של "נעקרת" בווריאציה אחרת. האמנית מזדהה עם פעולת ההינתקות מכל מה שבעבר הלא רחוק היה מוכר ונראה כיציב. "רעידת האדמה," שעדיין ממשיכה להתקיים, מערערת ומזעזעת את כל השורשים המוסריים, התרבותיים, החברתיים והרגשיים שנסמכנו עליהם ושחיינו נבנו על יסודם. השורשים נמשכו בעוצמה לחלל - אל הלא מוכר והלא בטוח.
ביום שבו התחילו הידיעות הקשות על אבדן חיילים במלחמה, החלה לאה לרשום פרחים נבולים מונחים ברפיון. כך, יום אחר יום, רשמה את הגבעולים שבקצותיהם עלי כותרת חסרי חיים והוסיפה על דף הנייר תאריך ומספר החיילים שנפלו באותו יום, עד שהפכו הרישומים ליומן עצוב וכואב המשמר את זיכרון האובדן. סדרה זו מגלמת את החיבור בין הממד האישי לבין הממד הציבורי, שכן כל פרח נבול מספר סיפור פרטי ולאומי בו-זמנית.
לאה עתיר, ילידת 1947 חייה בקריית ביאליק.
בשנת 1968השלימה 4 שנות לימוד ב"בית הספר הגבוה לציור ואומנות" ע"ש מרגושילסקי.ת"א. (כיום קלישר). ב 1994 השתלמה בפירנצה בנושא אומנות הרנסנס.
מ -1971 לימדה אמנות תלמידי תיכון ומורים לאמנות וממשיכה ללמד עד היום.
חברה באגודת האומנים הארצית.
הציגה יותר מ 20 תערוכות יחיד וקבוצתיות.
מתכננת, מעצבת ובונה תפאורות להצגות.
אוצרת תערוכות לתלמידיה.
לאחרונה מתנדבת בהפעלה באומנות של קבוצת אנשים מוגבלים.




